Ronald Domelid, en av grundarna till Chargehome.
Vi är lite nyfikna på Ronald Domelid som är grundare och VD för Chargehome. Vi passade på att ställa lite frågor till honom. Kan du berätta lite om varför du startade Chargehome?
Det är en lite speciell historia vad som fick mig att öppna upp ögonen för elbilsladdning. Jag blev tillfrågad att bli styrelseordförande i elmopedsföretaget Blinkee som behövde hjälp att etablera en delningstjänst av elmopeder i Sverige. Det var en helt ny bransch för mig där jag var tvungen att lära mig marknaden om elmopeder och själva tekniken och konsumentbeteendet bakom delningstjänster. Jag tyckte idén var smart och fyllde ett tydligt behov. Det här var några månader innan Voi etablerade sig på marknaden, så det var innan allt ståhej med delningstjänster av elsparkcyklar i Sverige. En dag tog företagets VD hem tre stycken batterier till elmopeder för att ladda de hemma hos sina föräldrar istället för att ladda de i industrilokalen där de brukade laddas. Tyvärr, inträffade en olycka när batterierna laddades hemma pga överspäning och litiumbatterier fattade eld och exploderade. En helt vild brand uppstod och mycket olyckligt brann och hans föräldrars hus ner. Det här är helt galet men sant! Det var mycket dramatiskt men tack och lov blev ingen skadad. Händelse fick mig att börja tänka... Hur ska alla dessa elfordon, allt från elsparkcyklar och elbilar laddas hemma på ett driftsäkert och brandsäkerhet sätt. Vi pratar ju trots allt om litiumbatterier. Jag blev helt besatt av hur dessa litiumbatterier fungerar och hur osäkert människor laddar sina elbilar hemma i vanliga eluttag ute i garaget. Jag började träffa de företag i Sverige och Norge som var tidigt ute med utvecklingen inom laddning och pratade med flera experter och installatörer inom el. Jag upplevde att marknaden var väldigt omogen, okunnig och konsumenterna hade ingen bra information. I Sverige fanns vid det här laget bara Garo och Charge Amps med laddare.
Så det var branden av litiumbatterier som gav dig idén till Chargehome?
Ja, faktiskt, det öppnade upp mina ögon. Hur ska människor ladda sina elfordon hemma på ett säkert sätt. Under ett helt år studerade jag branschen för att lära mig. Det var ganska givet att elmopeder och elsparkcyklar som förenklar vardagen kommer finnas i flera hem och på sikt kommer folk att välja fossilfria bilar som också behöver laddas hemma. Våra hus är egentligen inte rustade för att vara moderna "mackar" för elbilsladdning De flesta husen har 20-25 Ampere så om allt ska funka hemma så att du kunna ladda bilen hemma så behöver du ha en driftsäker laddbox och teknologi med dynamisk lastbalansering annars smäller säkringarna.Våra hus i Sverige är helt enkelt underdimensionerade för elbilsladdning.
Vad var din idé med Chargehome från början?
Det här är under 2021 när vi fortfarande lever mitt i pandemin. Vid den här tiden fanns ingen tydlig information kring vilken laddbox en kund ska välja och inte heller information om hur det fungerar eller vad det kostar att installera. Jag upplevde det hela som väldigt diffust och fick aldrig svar på vad kostar egentligen en installation när jag pratade med elektriker. Min idé var att kombinera personlig rådgivning med möjlighet att köpa allt online och erbjuda kunden en installation av en behörig elektriker till fast pris. Jag ville införa en hög köpupplevelse med kvalité, trygghet och pristransparens och utmana de traditionella elfirmorna. idag har kunskapen blivit bättre då fler aktörer kommit in på marknaden och fler kunder väljer att köpa elbil. Men fortfarande finns inte en transparens och jag tycker kvalité och driftsäkerhet fortfarande inte är en prioriterad fråga hos flera aktörer, vilket förvånar mig. En dag kommer försäkringsbolagen att vakna och inte acceptera undermåliga lösningar som direkt är en brandfara för kunden.
Kan du berätta om hur det gick till när Chargehome startades?
Jag visade upp och berättade mina planer för en kompis som jag tidigare jobbat med inom e-handel. Fredrik Forslund som han heter är specialiserad på digital marknadsföring och han var lite skeptisk till hur man skulle sälja själva installationen, men han tyckte det var värt att testa. Så jag började skissa på själva plattformen och hur det skulle se ut mot kund. Sedan träffade jag Daniel De Silva som jag blev kompis med, han är utbildad elektriker och har jobbat som ledande elektriker i över 10 år på en ledande elfirma i Stockholm. Han var en av de första som installerade de gamla TESLA-laddarna till de första TESLORNA i Sverige. Till slut lyckades jag övertala Daniel att hoppas på tåget och tillsammans startade jag Chargehome med mina två medgrundare Daniel De Silva och Fredrik Forslund. Vårt arbetsnamn i början var faktiskt Homecharge men vi valde till slut namnet Chargehome. Jag pitchade vårt case till några få investerare och även bla till ett större börsnoterat företag men de trodde inte så mycket på fossilfritt och skrattade att de älskade sina besinslukande bilar. Då kände jag att såna människor vill jag inte jobba med. Vi vill vara en del av förändringen och en aktiv del i lösningen till att kunna gå till ett fossilfritt samhälle.
Du känns som en väldigt engagerad person vad är det som driver dig?
Under de senaste 10 åren har jag varit engagerad i olika e-handelsföretag och jobbat med affärsutveckling och e-handelsstrategier i flera olika startups. Det som drivit mig är förbättring av processer. Under dessa år har jag följt och studerat flera olika smarta onlinetjänster som förenklar vardagen och löser problem på ett smart sätt. Några år sedan bestämde jag mig för att enbart engagera mig i verksamheter som är betydelsefulla för hälsa och klimat men framförallt något som jag kan vara stolt över. Jag vill ha roligt på jobbet och drivs av passion. Om det inte är roligt så är det inte värt allt arbete.
Hur ser Chargehome ut idag?
Vi har på kort tid etablerat oss i marknaden som specialister på elbilsladdning för privatpersoner och företag. Vår ambition är underlätta och göra laddning av elbilar mer tillgänglig för allmänheten. Vårt team består av dels vårt digitala team som arbetar med plattformen och e-handel. Sedan har vi vårt viktigaste team som består av utbildade elektriker som arbetar som "Charging Engineers" och "Charging Technicians". Teamet erbjuder digital rådgivning till privatkunder och utför projekteringar av publik laddning till tex bostadsrättsföreningar och företag. Sedan har vi ett team av både egna och externa partners som utför själva installationen.